Cara Atasi Alahan Makanan Laut

Assalamualaikum..

  Lama betul tak update blog. Terasa rindu pula nak menaip. Masa tengah update status ni, saya masih bercuti bersama keluarga di Pulau Langkawi dan juga Perlis.

  Kebiasaannya bila pergi bercuti ke pulau-pulau ni, tumpuan pemakanan saya lebih kepada seafood. Saya ni memang pengemar seafood tegar tambah-tambah lagi kalau dapat udang dan sotong, memang boleh punah diet 😁

  Yang tak bestnya bila saya makan seafood ni, ada masanya saya akan mengalami alahan. Kadang muka akan menjadi gatal dan hidung akan berair. Simptom dia seakan-akan macam resdung juga lah. Dulu dek kerana saya ni minat sangat seafood, walau gatal dan alah sekalipun, saya tetap makan juga. Rugi sgt tak dapat makan seafood ni. Tapi tu dulu laa..sekarang, da takde masalah tentang alahan ni, lebih-lebih lagi bila saya dah amalkan Shaklee.

  Bila masa saya tau yang saya akan makan makanan laut dalam kuantiti yang banyak, saya akan amalkan pengambilan 2 vitamin ni sebagai asas bagi mengelakkan alahan.



  • Alfalfa Kompleks
  • Sustained Release Vitamin C
  Dari dulu lagi bila saya mengalami masalah resdung, saya akan mengambil alfalfa ni untuk mengurangkan simptom readung saya. Cara yang sama saya amalkan jika saya tau saya ingin makan seafood yang boleh menyebabkan alahan. Alhamdulillah sejak saya konsisten makan Alfalfa ni, tak pernah lagi saya mengalami alahan pada makanan laut.

Konsisten dengan Alfalfa

  Vitamin C saya akan amalkan maximum 4biji setiap hari jika saya makan makanan laut. Vitamin C ni sebenarnya membantu meningkatkan sistem imun tubuh disamping melegakan kegatalan dan alahan pada makanan. Vitamin C adalah antara suplemen yang saya wajib bawa jika saya melancong. Bukan saja vitamin C meningkatkan sistem imun, ia juga membantu melindungi kulit dari cuaca yang tidak menentu.

Vitamin C dan Alfalfa

  Jadi untuk anda diluar sana yang mengalami masalah alahan makanan laut, jangan lupa amalkan kedua vitamin ni ye. Konsisten dengan vitamin ni insyaAllah anda tak akan mengalami alahan lagi seperti saya.

0 comments:

Post a Comment