Monday, 22 August 2016

6 Tips Untuk Menjaga Kesihatan Sendi

Assalamualaikum..

  Bila bercakap tentang sakit sendi ni, kita anggap sakit ni hanya dialami oleh golongan yang berumur kan? Tapi sebenarnya faktor usia ni cuma satu faktor yang menyebabkan sakit sendi berlaku. Maksudnya sakit sendi ni boleh berlaku pada sesiapa saja tidak kira usia.

Namun, ada banyak faktor lain yang menyebabkan berlakuknya kesakitan sendi. Antaranya faktor genetik, faktor kekurangan nutrisi malah amalan gaya hidup yang tidak sihat juga menyebabkan kesakitan sendi. Jadi dalam entri ini, saya kongsikan beberapa tips untuk mengatasi masalah sakit sendi

TIPS 1 : PILIH KASUT YANG SESUAI

Percaya atau tidak, kasut sangat memainkan peranan yang penting dalam kesihatan sendi. Saya sendiri agak sukar untuk mencari kasut yang sesuai untuk saya kerana saya agak cerewet dalam pemilihan kasut. Bukan kerana saya cerewet tentang fesyen kasut tersebut, tapi kasut yang tidak betul dan tidak sesuai adalah faktor yang menyumbang kepada kesakitan sendi.



  Kasut yang bertumit tinggi boleh menyebabkan masalah pergelangan kaki dan lutut dan akan menyebabkan kesakitan sendi dalam tempoh jangka masa yang panjang. Jadi sebaiknya pilih kasut yang sesuai dengan kaki anda dan kurangkan pemaikaian kasut tumit tinggi

TIPS 2: REHATKAN PERGELANGAN KEDUA-DUA TANGAN

 Adakah anda jenis yang bekerja menggunakan banyak pergelangan tangan. Tahu tak bahawa tangan kita perlu direhatkan dengan cara renggangan. Renggangan akan membantu mengurangkan keletihan pada tangan anda. Keletihan ini sebenarnya yang menyebabkan sakit sendi pada tangan



TIPS 3: TURUNKAN BERAT JIKA BERAT BERLEBIHAN

  Jika anda pernah mengalami masalah berat badan berlebihan, anda sudah pastinya tahu bahawa anda akan mengalami masalah kesakitan sendi terutamanya dibahagian lutut dan tumit kaki. Saya pernah melalui situasi ni dulu, dan kerana kesakitan itu lah saya berusaha menurunkan berat badan saya.

TIPS 4 : KALSIUM

  Kalsium sangat-sangat penting bukan saja untuk tulang yang kuat, malah untuk sendi yang sihat. Kalsium boleh didapati daripada pemakanan harian kita, produk tenusu, sayuran hijau, semuanya mengandungi kalsium.

TIPS 5 :  OMEGA -3 YANG SECUKUPNYA

  Asid Omega 3 sangat penting untuk membina dan memelihara kesihatan sendi dan tulang. Ia mampu larut ke tisu rawan sendi, yang boleh mengelakkan kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan tersebut. Ini sekaligus membantu untuk mengelakkan sakit sendi seperti arthitis dan gout

TIPS 6 : PENGAMBILAN SUPLEMEN

 Pengambilan suplemen adalah satu lagi cara untuk meningkatkan kesihatan sendi dan tulang. Antara suplemen yang dicadangkan adalah

  • Ostematrix - Kombinasi nutrien kritikal untuk kesihatan tulang termasuklah magnesium, kalsium, vitamin D, Zink, Kuprum, Mangan dan Boron
  • Omega Guard - Minyak ikan mempunyai Omega 3 yang membantu mengurangkan kesakitan sendi
  Perlu ke mengambil kedua-dua suplemen ini untuk kesakitan sendi? Bagi saya mengambil kedua-dua suplemen ini akan memberikan kesan yang lebih maksimum berbanding jika anda mengambil hanya salah satu daripadanya. Jika anda ingin maklumat lanjut mengenai suplemen ini, boleh hubungi saya terus ye..


Salam Sayang












**  These statement has not been evaluated by Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose, treat, prevent or cure any disease. 





Friday, 19 August 2016

Kaedah Semulajadi Mendapat Anak Kembar

Assalamualaikum..

  Anak kembar! Siapa yang tak geram tengok kan..boleh katakan tiap kali kalau saya kemana-mana dan jumpa pasangan bayi atau kanak-kanak gembar, mata saya memang tak berhenti berkelip tengok pasangan kembar tu..dalam hati pernah terdetik..nak juga la anak kembar.. :P



  Bagi mereka yang berusaha nak mendapat anak kembar secara semulajadi, saya kongsikan beberapa tips dari hasil bacaan saya. Semua ni adalah usaha semata-mata ya..ketentuannya tetap dari Allah :)

1. Pengambilan Folat dengan konsisten
Kajian mendapati wanita yang mempunyai kandungan ferus / folat tinggi dalam badan akan meningkatkan 40% peluang kehamilan kembar. Namun kajian ni sebenarnya berbeza-beza. Namun jika anda wanita yang berusaha untuk hamil, sila konsisten mengambil folat ye.

2. Pengambilan produk tenusu
Wanita yamg mengambil produk tenusu yang banyak dalam diet mereka lebih berpeluang hamil anak kembar. Ini disebabkan oleh Insulin-like Growth Factor (IGF) dalam lembu dan mungkin beberapa hormon yang disuntikkan kepada lembu ini yang menyumbang kepada kelahiran bayi kembar



3. Faktor umur yang semakin meningkat
Dulu doktor gynea saya pernah cakap, wanita yang lebih berusia lebih cenderung hamil anak kembar. Ini adalah kerana wanita yang lebih dewasa akan menghasilkan hormon peransang folikel (FSH) yang lebih tinggi jumlahnya yang meningkatkan penghasilkan ovum lebih dari satu. Namun perlu ingat juga ye..semakin meningkat umur seseorang wanita tersebut, kadar kesuburan juga semakin berkurangan. Jadi jangan tunggu lama-lama untuk hamil ye :)

4. Hyperovulation
Keadaan ini berlaku apabila wanita tersebut mengambil pil hormon untuk meningkatkan anak kembar. Hormon akan merangsang pengeluaran lebih dari 1 telur dan meningkatkan potensi kehamilan kembar

5. Genetik Keluarga
Ia sebenarnya lebih kepada genetik di sebelah ibu.  Jika keluarga sebelah ibu mempunyai sejarah kehamilan dan kelahiran anak kembar, maka peluang ibu itu untuk hamil anak kembar adalah lebih tinggi. Ini adalah kerana hyperovulation genetic. Pastilah ibu yang akan mengalami ovulasi, bukan ayah kan? Maka genetik ini diwarisi dari keturunan sebelah ibu.

6. Jumlah anak yang ramai
Semakin tinggi jumlah anak anda, maka semakin tinggi peluang untuk anda hamil dengan anak kembar. Sebab itu, jika anda perhatikan, anak kembar ini selalunya anak ketiga, keempat atau pun bongsu. Jarang anak kembar yang sulung. (Jarang ye bukan takde)
Ostematrix Shaklee mengandungi Magnesium

7. Pengambilan Magnesium/Kalsium
Ini dikaitkan dengan produk tenusu juga. Kalsium merupakan produk tenusu yang boleh meningkatkan kehamilan kembar

Sebenarnya ini cuma tips yang saya baca dan google dalam internet. Segala-galanya adalah dari Dia yang Maha Esa. Tapi, tak salah kan kalau kita usahakan, mana tau betul-betul dapat baby kembar. Cuma mendapat baby kembar ni memang la seronok, tapi tanggungjawab yang menanti pun besar. Kena bersedia dari segi mental dan fizikal jika kita benar-benar inginkan kehamilan kembar. :)


Salam Sayang












**  These statement has not been evaluated by Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose, treat, prevent or cure any disease.   







Thursday, 18 August 2016

Vitamin Tamat Tarikh Luput..Selamat Ke Untuk Di Makan?

Assalamualaikum..

  Ada tak dikalangan anda yang masih menyimpan vitamin yang telah tamat tempoh atau dalam erti kata lain vitamin dah expired? Pernah terfikir tak kalau vitamin yang dah expired tu boleh makan lagi atau tak?



Apa sebenarnya maksud Tarikh Luput (Expire Date)

  Kalau kita belek apa-apa juga makanan atau minuman, biasa ia akan letakkan tarikh luput pada makanan tersebut. Tarikh Luput sebenarnya menunjukkan hari terakhir sesuatu makanan itu boleh dimakan. Selepas dari tarikh itu jika anda masih ingin makan makanan tersebut, ia adalah atas risiko anda sendiri. Ada sesetengah makanan pula, apabila sampai tarikh luput, kualiti dan kesegaran makanan tersebut juga berkurang.

  Namun sebenarnya situasi tarikh luput pada suplemen adalah berbeza.

"Tarikh Luput untuk suplemen bermaksud hari terakhir produk tersebut berada pada potensi yang paling tinggi, seperti yang tertulis pada label. Ini bermakna selagi ia belum tamat tempoh, suplemen tersebut mampu berfungsi dengan baik dan jika ia telah tamat tempoh, fungsi dan manafaatnya berkurangan. 

Sebenarnya FDA (Food and Drug Adminstation) tidak meletakkan tarikh luput untuk mana-mana suplemen. Cuma pengeluar suplemen itu sendiri yang mementingkan kualiti suplemen akan menjalankan penyelidikan berulang kali bagi menjamin kualiti vitamin tersebut


Selamatkah vitamin yang dah tamat tarikh luput?

Kebanyakan suplemen walaupun telah tamat tarikh luput, tetap mengekalkan nilai nutrisi masing-masing. Namun kualiti suplemen tersebut akan berubah mengikut jenis bahan mentah yang digunakan untuk membuat suplemen tersebut, terdedah kepada kepanasan, kelembapan dan suhu panas. Suplemen yang berasaskan herba akan merosot kualitinya bergantung kepada tempat penyimpannya dan pembungkusannya. Jadi jangan risau jika vitamin sudah expired ya..biasanya vitamin yang expired ni masih boleh dimakan dari 6bulan hingga ke 2tahun dari tempoh tamat tempoh

Tips Penyimpanan Vitamin Yang Betul
  1. Kebiasaannya setiap botol vitamin akan tertera cara penyimpannya. Ikut arahan cara penyimpanan vitamin tersebut bagi mengekalkan kualitinya walaupun setelah tamat tempoh
  2. Tidak semua vitamin boleh disimpan didalam peti sejuk
  3. Sesetengah vitamin perlu ditempat diletak di tempat sejuk, kering dan gelap bagi mengekalkan kualitinya
  4. Jauhkan vitamin dari kelembapan haba kerana vitamin yang berbentuk kapsul akan mudah rosak jika berdekatan dengan haba
  5. Biarkan vitamin dalam bekas asalnya kerana ada kalanya bekas vitamin yang disediakan adalah kedap udara bagi mengekalkan kualiti vitamin tersebut. 

Kesimpulannya:
  • baca label botol tentang cara penyimpan vitamin yang betul
  • amalkan vitamin anda secara konsisten jadi ia akan habis sebelum tamat tempoh
  • jika vitamin anda sudah expired, ia masih boleh dimakan dalam tempoh 6bulan ke 1tahun malah ada yang sampai 2tahun, cuma kualitinya akan menyusut sedikit
  • jika vitamin tersebut masih belum dibuka tetapi sudah expired, kualitnya masih sama dengan vitamin baru






Wednesday, 17 August 2016

Tips Cerahkan Kulit Secara Semulajadi

Assalamualaikum..

  Semua orang sudah tentukan inginkan kulit yang cerah, flawless, glowing, bebas minyak dan bebas jerawat kan? Sebab tu ramai yang sanggup mencuba pelbagai produk bagi mendapatkan kulit idaman mereka.

  Tahukah anda, sebenarnya anda boleh mendapatkan kulit cerah semulajadi tanpa menggunakan sebarang alat solekan pun. Saya terbaca tips ni daripada majalah Rapi dan tips ini agak senang diamalkan

  • perbanyakkan pengambilan ikan salmon dan sayur-sayuran hijau seperti bayam kerana lemak baik ( Lemak Omega 3 dan Omega 6) yang terkandung dalam ikan salmon dapat memperbaharui sel kulit 
  • Untuk badan, apabila anda mendapat sunburn, gunakan pelembab kulit bagi mengembalikan tona asal kulit. Satu bahan yang boleh digunakan untuk mengembalikan tona asal kulit adalah dengan menggunakan baking soda. Bila anda mandi, campurkan baking soda tersebut ke air mandian dan gosok badan anda dengan air mandian tersebut
  • Amalkan pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin C untuk kecantikan dan kesegaran kulit
  • Jangan lupa untuk memakai sunblok untuk melindungi kulit dari sinar matahari kerana sinar matahari secara langsung akan menyebabkan kulit menjadi gelap dan tona tidak sekata
Ikhtiar Dengan Shaklee
  
  Banyak suplemen Shaklee yang boleh anda amalkan untuk mendapatkan kulit yang cerah secara semulajadi

  • Sustained Released Vitamin C - Mengelakkan pigmentasi kulit, menjadikan kulit lebih anjal dan mencerahkan kulit
  • Vitamin E Kompleks - Melambatkan penuaan, mengurangkan kedut, memulihkan tekstur kulit dan tona wajah
  • ESP - merupakan sumber protien yang berfungsi memperbaharui sel-sel kulit dan memudarkan parut wajah
  • Vitamin B Kompleks - membina semula kulit baru
  • GLA Kompleks - Mempunyai Omega 6 yang membantu kulit sihat, bersih dan berjeragat
  • Omega Guard - Mempunyai Omega 3 yang membantu melembutkan kulit dan mengelakkan keradangan kulit
  • Kolagen - Membantu menutup pori-pori yang terbuka
  Suplemen Shaklee ni bergantung kepada keperluan dan jenis kulit anda. Setiap jenis kulit saya akan syorkan suplemen yang sesuai. Nak lebih maklumat tentang jenis suplemen yang sesuai untuk anda, boleh hubungi saya ye..


Salam Sayang












**  These statement has not been evaluated by Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose, treat, prevent or cure any disease.   

Tuesday, 16 August 2016

Kenapa Berat Badan Naik Semasa Haid??

Assalamualaikum..

  Pernah tak jadi keadaan seperti ini? Hari-hari biasa rasa berat badan normal je..tiba-tiba pada waktu haid, tiba-tiba berat badan naik! kadang bukan setakat naik sikit..sampai 1kg-2kg naik, padahal bukannya selera makan bertambah pun..tapi berat still naik..



  Sebenarnya perkara ini adalah normal kerana situasi ini berlaku akibat daripada perubahan hormon dalam tubuh kita ketika kedatangan haid.  Pada 1-2 minggu sebelum haid, kita akan mengalami keadaan pre menstrual syndrome iatu PMS. Pada ketika ni, kebanyakan dari wanita akan mengalami keadaan dimana perut menjadi kembung (bloated), food craving, cepat marah, cepat emosi dan berat badan menjadi statik ataupun naik.



  Pada peringkat ini, sebenarnya pertambahan berat badan adalah disebabkan oleh water retention iaitu takungan air dalam badan akibat dari perubahan hormon badan ketika haid. Perut akan kelihatan membuncit dan berat badan akan naik walaupun bersenam. Jangan risau ye, keadaan ini cuma sementara sahaja. Lepas haid, berat badan anda akan kembali pada berat asal.

BERAT TETAP TIDAK TURUN SELEPAS HAID

  Ketika haid, keinginan untuk kita makan makanan yang manis semakin meningkat akibat daripada kekurangan gula dalam badan. Jika kita tidak mengawal pemakanan kita semasa haid, ia akan menjadi tabiat untuk keep on eating walaupun selepas haid. Perlu ingat ya, ketika haid, kita sebenarnya 'gemuk air' akibat water retention. Jangan pula selepas haid, kita jadi 'gemuk lemak' kerana tak boleh selera makan :P




BAGAIMANA TANGANI BERAT BADAN NAIK SEMASA HAID

1. Water Retention (gemuk air)

  • Bila berlaku water retention, best way is menghilangkan gemuk air ini adalah melalui bersenam. Bersenam dan berpeluh dapat menyingkirkan air dalam badan
  • Minum lebih banyak air masak berbanding air manis. Lebih banyak air yang diminum, lebih banyak air yang akan disingkirkan. 
  • Untuk mengurangkan dehidrasi akibat lebih banyak membuang air, minumlah Performance Drink 
  • Ambil makanan atau minuman yang bersifat diuretik yang membolehkan anda mudah untuk membuang. Contohnya kopi atau teh tanpa kafien. Anda juga boleh mengamalkan Alfalfa untuk menyingkirkan air yang banyak dalam badan
2. Kawal Selera Makan
  • Ketika haid, kita lebih kerap craving pada benda yang manis. Elakkan mengambil makanan manis yang tidak berkhasiat. Jika boleh gantikan ia dengan buah-buahan, bijirin, sayuran bagi menghilangkan rasa craving tersebut
  • Makan lebih kerap tetapi dengan makanan yang sihat. Bagi mereka yang berdiet, makan 5-6 kali sehari dengan menu yang sihat sebenarnya lebih memudahkan untuk anda turun berat badan dengan sihat
  • Taukah anda, sebenarnya kalsium dan magnesium dapat mengurangkan keinginan anda untuk asyik makan dan perut kembung. Jadi, anda boleh cuba Ostematrix. Selain mengurangkan keinginan makan dan kembung perut, Ostematrix juga membantu anda tidur lena semalaman.
    Jadi untuk wanita-wanita diluar sana terutamanya yang berdiet, jangan frust jika berat badan anda naik ketika haid ye. Itu adalah NORMAL. Nak lebih tips tentang diet dan pemakanan, boleh hubungi saya ye..


Salam Sayang












**  These statement has not been evaluated by Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose, treat, prevent or cure any disease.   



Monday, 15 August 2016

Persediaan Sebelum Kehamilan

Assalamualaikum..

  Mana-mana pasangan yang ingin merancang untuk menimang cahaya mata, perlulah membuat persediaan awal menerima kehadiran cahayamata mereka. Berikut adalah tips yang boleh anda amalkan sebagai persediaan sebelum kehamilan.

Bilakah masa yang sesuai untuk membuat persediaan kehamilan?? 
Jika anda ingin merancang kehamilan, rancanglah seawal 4 bulan sebelum hamil. Dalam tempoh ini, jika anda mengamalkan kaedah perancangan keluarga, anda sudah boleh menghentikan kaedah perancangan kehamilan tersebut. Jika anda tidak menggunakan atau mengamalkan sebarang kaedah perancangan keluarga, ada boleh membuat persediaan seawal 2 minggu sebelum hamil

Persediaan sebelum kehamilan
Setelah bersedia untuk hamil, perkara-perkara berikut perlu diambil kira:

  • berhenti mengambil pil perancang atau alat mencegahan kehamilan
  • jalani pemeriksaan kesihatan untuk mengenalpasti jika terdapat sebarang penyakit kelamin
  • mengamalkan pemakanan yang sihat dan mengurangkan makanan segera yang kaya dengan gula dan lemak
3 Bulan sebelum kehamilan
  • Pengambilan alkohol haruslah dihentikan serta merta
  • Pastikan anda mula mengambil makanan tambahan seperti asid folik untuk persediaan kehamilan
  • pastikan anda sentiasa relaks dan bebas stres
Sebulan sebelum kehamilan
  • pastikan anda berhenti mengambil alkohol sepenuhnya
  • pastikan juga anda tidak lagi mengambil alat pencegah kehamilan
  • elakkan mengambil ubat dari farmasi tanpa kebenaran doktor
  • berhenti mengambil kafien
  • amalkan pemakanan yang sihat


Pengambilan Suplemen
  • Vitalea - Multivitamin yang lengkap dengan iron formula dan asid folik
  • Vitamin C - Membantu proses sintesi, hormon-hormon kritikal yang berkaitan dengan seks dan kesuburan seperti estrogen, progestron dan asid folik
  • Vitamin B Kompleks - memberikan tenaga, perasaan tenang dan menghilangkan rasa stres
  Perkara utama jika anda ingin hamil, anda perlu bersedia dari segi fizikal dan mental. Moga tips ini dapat membantu anda diluar sana yang sedang merancang untuk hamil.


Salam Sayang












**  These statement has not been evaluated by Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose, treat, prevent or cure any disease.   


Saturday, 13 August 2016

Kebaikan dan Faedah GLA Kompleks

Assalamualaikum..

  GLA Kompleks biasanya sering dikaitkan dengan kesuburan wanita dan memperbaiki kitar haid wanita. Tapi tahukah anda, banyak lagi manafaat GLA Kompleks dan ia sebenarnya boleh diambil oleh kaum lelaki juga.

  GLA Kompleks merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E. Kebiasaanya GLA digunakan untuk memperbaiki kitaran haid, meredakan simptom PMS dan sakit kepala. Selain itu, GLA Kompleks sangat bagus untuk memperbaiki tekstur kulit agar kulit kelihatan lebih glowing.

  Antara kebaikan lain GLA Kompleks adalah seperti berikut:

  • menguatkan kuku & rambut
  • menjadikan kulit lebih sihat & berseri-seri
  • membantu menangani ekzema
  • melegakan symptom akibat rhemotoid artiritis
  • mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding ateri
  • menguatkan imuniti badan
  • memperlahankan proses penuaan
  • mengurangkan 'blood clot'yang menyebabkan serangan jantung
  • mengawal diabetis
  • mengawal kolestrol
  • bagus untuk saraf
Pelbagai Testimoni GLA

GLA untuk diabetes

GLA untuk kolestrol

GLA untuk cyst

GLA untuk kehamilan

GLA untuk kulit canti


Salam Sayang











**  These statement has not been evaluated by Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose, treat, prevent or cure any disease.   

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...